Van oost naar west - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Desiree - WaarBenJij.nu Van oost naar west - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Desiree - WaarBenJij.nu

Van oost naar west

Door: Desiree

Blijf op de hoogte en volg Desiree

06 Februari 2017 | Duitsland, Berlijn

Op internet vinden we een wandeling langs de highlights van Berlijn, en we beginnen dan ook op het Alexanderplein. Het vriest een paar graden, en we blijven dan ook maar vooral lekker in beweging. De wandeling gaat via het oude stadhuis, de Fernsehturm en de Nicolaaskerk naar Unter den Linden. Althans, dat is de bedoeling, maar er wordt heel veel ver- en gebouwd, waardoor de weg regelmatig versperd wordt.

Bij een kop thee en koffie maken we een nieuw plan. Eerst even opwarmen, en dan met de U-Bahn gericht naar de Brandenburger Tor. In 1981 was die hartstikke dichtgemetseld, nu is het een prachtige poort die in volle glorie te bewonderen is. We zoeken de Kurfürstendamm op, zien de Gedächtniskirche en staan voor de Bundestag.

Het verschil tussen oost en west is best goed te zien, ook al is de sfeer er heel anders dan in 1981. In oost zie je nog sporen van de Sovjet-overheersing, plakkaten die oproepen tot arbeid en trouw aan het communisme. Het westen ademt commercie, de neonreclames uit het liedje van het Klein Orkest.

We duiken een eettentje in voor de lunch en krijgen een bord vol met heerlijke Turkse gerechten, een prima wijntje en als toetje zalige walnotentaart. Het is zomaar twee uur later als we weer buiten staan, en het is nog kouder geworden. Met de U-bahn gaan we terug naar ons logeeradres en slaan onderweg wijn, brood en kaas in voor 's avonds. Morgen staan Checkpoint Charlie en de overblijfselen van de Muur op het programma. En veel geklets, lol en lekker eten :)