Terug naar huis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Desiree - WaarBenJij.nu Terug naar huis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Desiree - WaarBenJij.nu

Terug naar huis

Door: Desiree

Blijf op de hoogte en volg Desiree

08 Februari 2017 | Duitsland, Berlijn

Het laatste ontbijt (dat overigens elke ochtend om zes uur voor ons werd klaargezet!) in ons appartementje. We pakken de boel in, en gaan naar buiten. Er is een ijzige kou voorspeld voor vandaag, met gevoelstemperaturen rond de -11. We gaan dan ook niet heel veel buiten doen, maar zoeken de Fernsehturm op, het hoogste gebouw van Duitsland. Bovenin de bol zit een restaurant dat rond de as van de toren draait, zodat we alles kunnen bekijken.

Het is een fascinerend gezicht. De toren staat pal naast het Alexanderplein, in het voormalige oosten van de stad. Er zijn wijken te zien vol met troosteloze, grijze betonblokken, kale flatgebouwen, saaie straten, brede avenues. Het is een beetje lastig te zien waar het westelijk deel van de stad begint, en al helemaal waar de Muur heeft gestaan. De stad is enorm uitgestrekt, ondanks het licht mistige weer kunnen we aardig ver kijken.

Om half drie vertrekt de trein naar Amsterdam. We installeren ons weer voor een lange zit, en om 21.00 uur arriveren we in Amsterdam. Daar nemen we hartelijk afscheid van elkaar, Karen gaat richting Heerhugowaard, ik naar Bergen op Zoom. Het is ons prima bevallen, een paar dagen samen weg. Veel gelachen, veel gekletst, veel moois en indrukwekkends gezien.

En nu mijn eigen bed weer in :)