Tuinen en parken - Reisverslag uit München, Duitsland van Desiree - WaarBenJij.nu Tuinen en parken - Reisverslag uit München, Duitsland van Desiree - WaarBenJij.nu

Tuinen en parken

Door: Ich

Blijf op de hoogte en volg Desiree

08 Juni 2017 | Duitsland, München

Ik heb een paar dingen uitgezocht die ik vandaag wil gaan zien. De Engelse tuin is er één van, het grootste stadspark van Europa. Het dreigt een prachtige dag te worden, dus dat moet wel te combineren zijn.

Ik ga op weg naar de tram, maar sla ergens verkeerd af en kom bij een bushalte. De hele dag presteer ik het om steeds de verkeerde kant op te lopen, maar ach, zo zie je nog eens wat. Ik stap uit bij een straat waar ik de naam van vergeten ben, en het is dan nog een aardig eindje naar het park. Achteraf had ik gewoon kunnen blijven zitten, want dezelfde bus stopt aan het randje van het park. Nou ja.

Zelfs Central Park is kleiner dan dit plukje groen, en het is dan ook niet te doen om alles te zien. Ik plof neer in een Biergarten bij het water, en bestel een broodje haring. De hoeveelheid vis en uien verzekert me strakjes van een zitplaats in de metro. Heerrrrrlijk.

Daarna gaat het weer naar de Marienplatz, naar het VVV-kantoor. Het plan om naar Neuschwanstein te gaan is er nog steeds, en ik pluk wat folders mee. Ik kan er zelfs een fietstocht maken, gelukkig niet vanaf München, want het is een stuk verder dan ik dacht, zo'n 125 km.

Eigenlijk had ik nu ook het Residenz-museum willen bezoeken met het naastgelegen theater, maar het is zulk mooi weer dat dat nogal zonde zou zijn. Morgen gaat het weer regenen, dus hup, naar buiten met dat kadaver. Ik wil de Isar opzoeken, wat uiteraard niet meevalt als je steevast de verkeerde U-bahn of tram neemt en eenmaal bovengronds weer een paar keer rechtsomkeert moet maken. Uiteindelijk vind ik de rivier, met een prachtig park langs het water. Mijn plan om uitgebreid te theeën met zicht op het water valt in duigen als er geen horeca te vinden is in de buurt. Maar de wandeling langs het water is er niet minder plezierig om.

Onder de bruggen liggen enorme hoeveelheden rommel, toebehorend aan de daklozen. De andere kant van het mooie en opgeruimde München. Met plakkaten wordt er gewaarschuwd voor ratten. In het park tussen de bruggen in wordt uitgebreid van de zon genoten, het is er gezellig en mooi.

Mijn tong hangt alweer op mijn schoenen, mijn uithoudingsvermogen is beslist niet wat het geweest is. Dat zal zijn redenen ook wel hebben, niet voor niets dat ik hard aan vakantie toe was! Ik trakteer mezelf maar weer eens op een kop thee (3,30 euro maar liefst), en neem een bus naar huis. Uiteraard de verkeerde.

• 08 Juni 2017 - 19:47

Karen:

Oh meissie toch, dat gedoe met al die uh bahnen en bussen! Heel wat lichaamsbeweging gehad dus vandaag! Lekker met de pootjes omhoog nu maar! Dikke zoen!

• 08 Juni 2017 - 22:19

Desiree :

Dank dank! Voetjes liggen al even horizontaal, rest van het lijf volgt nu ook :) Zoen terug!