Ciutat de les Arts - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Desiree - WaarBenJij.nu Ciutat de les Arts - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Desiree - WaarBenJij.nu

Ciutat de les Arts

Door: It's me again!

Blijf op de hoogte en volg Desiree

06 Januari 2018 | Spanje, Valencia

Ik vertrek optimistisch in mijn zomerjas naar de bakker om te ontbijten. Na vijf minuten buiten is het wel duidelijk dat het echt winterjassenweer is, 7 graden ongeveer. De Spanjaarden lopen met mutsen en handschoenen rond, overdrijven is natuurlijk ook een vak.

Ik pak de bus naar de Ciutat de les Arts, een verzameling waanzinnige gebouwen, die eruit zien alsof de architect eerst een flinke snuif van een of ander middel had genomen en dacht: jaaaaa, dát gaan we doen! Het resultaat is waanzinnig en briljant en ongelooflijk en nou ja kijk zelf maar. Ik loop eerst om alles heen, wat nog best een eind lopen is. Foto's maken is nog niet zo simpel, want die krengen zijn gróót... Het Palau de les Arts is een gigantisch operahuis, dat ergens iets weg heeft van de Alien uit Alien (duh, welke andere alien zegt de nerd in mij), maar dan wit. De Hémisferic is een iMax onee Imax-theater (...) waar natuurfilms te zien zijn. Dan is er nog het wetenschapsmuseum, dat aan de buitenkant veel weg heeft van een dinoskelet. Ietsje verderop staat nog het Océanografic, een enorm aquarium, en er is nog een gebouw in aanbouw waarvan de functie me nog niet duidelijk is.

Ik ga het museum in, alleen al om het gebouw ook van binnen te kunnen bekijken. De expositie is niet echt aan mij besteed, het heeft veel weg van Nemo, een interactief gebeuren dat vooral kinderen aanspreekt. Maar het gebouw is echt een juweeltje. Een enorm atrium, waarin een gigantische slinger van Foucault is opgesteld, bijna over de gehele hoogte van het gebouw.

De tentoonstelling laat ik al gauw voor wat het is, ik ben echt meer van de schone kunsten, en ik weet ineens wat ik morgen ga doen :) De bus terug naar het centrum, dat compleet uitgestorven lijkt. Alleen de restaurants zijn open. Hè, wat vervelend nou.
In mijn eentje uit eten vind ik niet erg (meer), maar het is wel een tikje lastig om hier tapas te bestellen voor één persoon. Ik heb te laat door dat ik moet vragen of ik ook halve porties kan krijgen, want ze zijn echt bedoeld om met minimaal twee te delen. En om nou twee dikke plakken geitenkaas weg te werken (wel met een zalige rodebessengelei erbovenop) gaat me ook weer wat te ver. Dus gaat de helft terug. Zonde.

Weer 'thuis' kijk ik een filmpje, straks nog even een broodje halen. Het huis waarin ik zit is trouwens geheel verhuurd aan airbnb'ers. In vorige gelegenheden had ik best wat contact met medehuurders, wat soms heel gezellig was. Hier zie ik nauwelijks iemand en wordt mijn 'buenas' nauwelijks beantwoord. Dan niet! Leve Netflix :) En een biertje drinken kan ik ook in mijn eentje. (Toch was dat wel erg gezellig in Siena, wijnproeven met een dame uit Canada en koken met een Filipijnse Newyorker... het kan echt heel gezellig zijn).

Morgen moet ik hier weer weg, dan dump ik mijn koffer in een kluisje op het station en duik het museum in. En vast ook wel ergens een restaurantje :)

  • 06 Januari 2018 - 18:51

    Bernadette:

    Futuristisch hoor

  • 06 Januari 2018 - 18:52

    Desiree :

    Ja gaaf hè? Toch is het oudste gebouw alweer 20 jaar oud

  • 06 Januari 2018 - 22:46

    Martien :

    Apart hoor

  • 07 Januari 2018 - 20:26

    Karen:

    Supergaaf, die gebouwen.
    Moet je eigenlijk in het echt zien....

  • 07 Januari 2018 - 20:28

    Desiree :

    Jaaaa ga je mee? Ik wil terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Valencia

Even een paar dagen ertussenuit!

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2018

Zon zon zon

06 Januari 2018

Ciutat de les Arts

05 Januari 2018

Eten, snoepen, snaaien

04 Januari 2018

Valencia
Desiree

Ik ga op reis met het beste gezelschap dat ik heb, mezelf!

Actief sinds 17 Mei 2015
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 20618

Voorgaande reizen:

09 Juli 2018 - 09 Juli 2018

Londen

15 Juni 2018 - 18 Juni 2018

San Sebastian

04 Januari 2018 - 07 Januari 2018

Valencia

06 Juni 2017 - 14 Juni 2017

Dubbele stedentrip!

05 Februari 2017 - 08 Februari 2017

Berlijn

13 September 2016 - 26 September 2016

Italia!

27 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Edinburgh

26 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Fotoweekend Frankrijk

17 Mei 2015 - 29 Mei 2015

Dresden - Praag - Boedapest - Wenen

Landen bezocht: